دیتا سنتر ها | مجله سامانه آوران

دیتا سنترها

همه ما اطلاعات با ارزشی داریم که به هیچ عنوان دوست نداریم انها را از دست بدهیم یا امنیت انها به خطر بیافتد‌. در دنیای دیجیتال هم این مسئله بسیار مهم است هم برای کاربران شخصی هم کمپانی‌های بزرگ پس باید تدبیری اندیشه می‌شد تا این اطلاعات بدور از هر گونه قطعی،  خطر،  دست درازی و تغییر بصورت مداوم و در لحظه در دسترس قرار بگیرند‌.  سرور‌های کامپیوتری که وظیفه نگهداری این اطلاعات را دارند باید بصورت 24ساعته در دسترس وامنیت کامل قرار داشته باشند‌.  درنتیجه مکانی فیزیکی برای نگهداری از این سرور‌ها به همراه تیم متخصص برای مدیریت این داده‌ها تعبیه شد که آن را دیتا سنتر یا به فارسی مرکز داده نام گذاری کردند‌.

دیتا سنتر محلی برای نگهداری فیزیکی از سرورهای کامپیوتری و تجهیزات شبکه با زیر ساختی مشخص برای ذخیره سازی و انتقال داده که بدون وقفه این امور ر ا انجام می‌دهند‌.  این زیر ساخت باید به گونه‌ای طراحی شود که از خرابی و قطعی برق بدور باشد چرا که برای سرورها بسیار مهم است‌. بطور کلی دیتاسنتر وظیفه حفظ، تداوم و سلامت داده‌ها را بر عهده دارد‌.  نیاز به دیتاسنتر زمانی احساس می‌شود که نیاز به خرید سرور چه برای امرور شخصی چه جهت امور بسیار پیچیده مطرح می‌شود‌.

طراحی مرکز داده برای موارد زیر می‌تواند با اهمیت باشد:

  • تراکنش‌های تجارت الکترونیک باحجم بالا
  • تقویت سیستم عامل‌ها و دایره بازی‌های انلاین
  • ذخیره سازی داده‌ها، بازیابی و مدیریت ان‌ها
  • پردازش ابردیتاها و یادگیری ماشین و هوش مصنوعی

انواع دیتا سنتر

 

سازمانی

متعلق به همان شرکت است و وظیفه پردازش داده‌های داخلی و میزبانی از برنامه‌های کاربردی حیاتی آن شرکت را برعهده دارد‌. توسط همان شرکت ساخته شده است و در همان محل بطور معمول قرار دارد‌. نیازی هم به فضای بزرگی ندارد‌.

مراکز داده کولوکیشن (Colocation data centers)

در این نوع دیتا سنترها تجهیزات، فضا و پهنای باند را از صاحب مرکز اجاره می‌کنند‌.  در غیر این صورت اتاقی در مرکز داده اجاره می‌شود که به زیر ساخت‌های مورد نیاز مجهز است‌. این زیر ساخت‌ها می‌تواند شامل: خنک کننده،  پهنای باند مورد نیاز، اقدامات امنیتی و غیره باشد‌. در این نوع دیتا سنتر باید توجه داشت که سرور، ذخیره سازی و فایر وال‌ها را خود شرکت شما باید تامین،  اداره و محافظت کند‌.

 مراکز داده خدمات مدیریت شده (Managed service data centers)

در مراکز داده خدمات مدیریت شده امکانات توسط یک شخص دیگر غیر از شرکت به نمایندگی سرورها را مدیریت و سرویس می‌کند‌. کلیه زیر ساخت‌ها اجاره داده می‌شود تا کار مقرون به صرفه باشد‌.

مراکز داده ابری (Cloud data centers)

اینجا وظیفه ارائه دهنده محافظت و اداره دیتاها است‌. در خدمات ابری شخص ثالث می‌توانید مرکزی مجازی برای داده‌ها در فضای ابری داشته باشید‌. در این دسته خدمات، خدمات ابری را به هر سازمانی در سرتاسر جهان ارسال می‌کند‌. به عبارتی با یک شبکه عظیم روبه‌رو هستیم‌.

خدمات ارائه شده در دیتاسنترها

  • ارئه سرویس میزبانی وب که قابلیت آن را دارد تا مواردی از قبیل وب سرور، ایمیل،  پایگاه‌های داده و‌. ‌. ‌. ‌. پشتیبانی کند‌.
  • ارائه سرویس‌های پست الکترونیک
  • پایگاهی برای ارائه سرویس‌های بازی انلاین
  • پایگاهی برای ارائه سرویس برنامه‌های کاربردی
  • پایگاهی برای اشتراک مکانی و اختصاصی

زیرساخت فیزیکی مراکز داده

بصورت کلی طراحی مراکز داده شامل روترها،  سوییچ‌ها،  فایروال‌ها،  سیستم‌های ذخیره سازی سرورها‌،  کنترل کننده‌های تحویل برنامه و‌. ‌. ‌. می‌باشد‌.

زیرساخت شبکه را این‌گونه می‌توان توصیف کرد که سرورها چه بصورت فیزیکی و چه بصورت غیرفیزیکی وظیفه دارند تا خدمات مراکز داده را به کاربر نهایی برسانند‌. سیستم دیگری تحت عنوان سیستم ذخیره سازی در این‌جا مطرح می‌شود‌. این‌ها سیستم‌هایی هستند که وظیفه نگهداری دیتا و ذخیره‌سازی آن‌ها را بر عهده دارند‌. به علاوه آنکه دیتاهای با ارزش را در ذخیرساز‌های دیگر حفظ می‌کنند‌.

پس از ارائه آن توضیحات زمان آن شده تا اجزای اصلی دیتاسنتر را بشناسیم‌.

اجزای اصلی مراکزداده

 

اجزای اصلی (Core Components)

اجزا شامل دستگاه‌های ذخیره سازی،  سرورها،  زیرساخت شبکه،  سیستم اطفای حریق،  برق اضطراری و عناصر تامین امنیت اطلاعات هستند‌. این موارد ذکر شده برای کلیه تجهیزات و نرم‌افزارهای مورد نیاز جهت عملیات پردازش اطلاعات و ذخیزه داده‌ها و برنامه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند‌.

زیرساخت پشتیبانی (Support Infrastructure)

تمامی تجهیزاتی که برای ارئه برترین پایداری موجود از نظر زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند‌.

امکانات (Facility)

این مکان برای راه‌اندازی کلیه تجهیزات IT قابل استفاده است‌.  پس قابلیت‌های آن با سازه‌های معمولی متفاوت است‌.  اما می‌تواند یک طبقه از یک ساختمان استاندارد باشد‌. از موارد دیگر می‌توان به سقف آن‌ها اشاره کرد که از سقف سرورهای معمولی بالاتر است‌.  از دیگر موارد پرمصرف ذکر شدن مراکز داده یا دیتاسنترها می‌توان به گزینه دسترسی دائمی به اطلاعات حیاتی آن‌ها اشاره کرد‌.

کارکنان عملیاتی (Operational Staff)

کارکنان این مراکز باید بصورت 24 ساعته و هفت روز هفته دیتا سنتر را آماده ارائه خدمات نگه‌دارند‌.

در پایان بطور خلاصه باید گفت دیتاسنترها به نوعی مانند استخوان دنده قلب تپنده داده‌ها را که همان سرورها هستند پشتیبانی و حفظ می‌کنند‌. این حفاظت دائمی و بسیار دقیق باید صورت بگیرد تا از قطعی یا دستبرد سایرین اطلاعات در امان بمانند‌. مرکزداده‌ها در انواع مختلفی که در بالا ذکر شد برای کابران حقوقی و حقیقی سرویس مناسب ارائه میدهد‌. که این امر در کسب و کار آن‌ها تاثیر ویژه‌ای دارد‌.